lørdag den 31. januar 2009

turist eller turistattraktion?

jah... saa er en forste uge af den store tur ved at vaere gaaet (tror jeg da, har mistet tidsfornemmelsen paa det punkt: ener ikke om det er mandag eller torsdag).
men jeg har vaeret i Shanghai, Suzhou og sidder lige nu i Nanjing...

jeg startede i shanghai, hvor jeg (proevede at ) se alt der var vaerd at se - og lidt til (man er vel effektiv, en rigtig Hedegaard)... jeg havde ca. 2,5 dag i Shanghai, og det var mere end rigeligt... jeg blev ramt af en del seasonlukninger og ombygninger, saa der var nogle af de ting jeg gerne ville se jeg slet ikke fik set...

Saa fant jeg toget til Suzhou, en by en havl time fra Shanghai med tog. en "lille" by, der er beroemt for deres mange haver. en by som alle kender "ahh, Suzhou: very beautiful...
her var jeg jeg har har da vaeret paa havevandring saa det batter, og aerligt talt: saa er Suzhou virkelig en dejlig by, kan godt fortsaa at det vaelter ind med turister. selvom det kun er januar, saa var der stadig tonsvis af kisesere....
her var jeg ogsaa et smut i Tongli - kendt som oestens venedig... det var ogsa en fin by, men MEGET turistet... hovedgaden i den gamle bydel var blevet et stort turistcirkus. men ellers var det som lovet, en by fyldt med kanaler, broer og ogsaa turister.

I gaar kom jeg saa til Nanjing, en stor og lidt forvirrende by. men jeg tror den er fin nok. jeg bor saa lige i turistcentrum, hvor der altid er en koedrand af mennesker og enormt meget larm: og som alle ved, i love it.

jeg ved ikke om det er en fordel eller en ulempe at kinne lidt kinesisk. praktisk set er det rart, at forsta tal og sadan. men tilgengaeld er der ogsaa de kinesere der ikke bare siger "hrallloo!" men ogsa giver sig til at snakke om mig... farvoritterne er: "fremmed!" og "gult haar" - saa er der vist ingen der er i tvivl om hvem der er tale om... jeg har efterhanden (paa bare en uge) hilst paa hundredvis af kiesere og er paa tonsvis af turistfotos, som jeg pent stiller op til (frivilligt eller ej).

yes, det er lidt kort (men min internettid er ved at loebe ud... skal prove at opdatere senere)

bye bye

stine

Ingen kommentarer: