onsdag den 27. august 2008

kindergarten

Ping pong og Spongebob Squarepants

Tragedie!!! Min gamle og pålidelige telefon er død, kun 2½ år. Den er blevet udskiftet med en vældig fin, vældig gammel og vældig kinesisk motorola-ting. Problemet var bare at, i Kina står alting på kinesisk (suprise suprise). Også på mobiltelefonen. Efter mange forgæves forsøg måtte jeg ty til Sunny, og få hende til at stille den om til engelsk. Nederlag....

I går fandt vi så vej til skolens bordtennisrum - ping pong! Det ærgerlige er så at der hele tiden skal stå en kineser og tjekke at vi ikke stjæler bordtennisbordene – så vi kan ikke få os til at spille så lang tid. Vi satser lidt på at kunne låne en nøgle så vi hele tiden kan spille. Bare vent Søren – jeg skal nok slå dig når jeg engang kommer hjem.

Vi er så småt startet på at have en dagligdag. Stine er fuldsstændig umuligt at udtale for de stakkels kinesere der prøver, så jeg hedder Stina – endnu værre er det for dem der forsøger sig med Lasse.
Vi er blevet fordelt på blevet fordelt på holdene, jeg er endt i kindergarden – beginner. Det er vel udmærket. I dag har den så stået på Spongebob Squarepants. Den ene klasse jeg kommer til at få har temaet Spongebob Squarepants, så ejg har brugt hele eftermiddagen på at male Spongebob Squarepants. Både på en bambusmåtte – et fantastisk portræt af Spongebob Squarepants’ book shop – og på vinduet indtil klasselokalet – hele Spongebob Squarepants-banden samlet. Jeg er da glad for at jeg kan tegne bare lidt – men det er langt fra kruseduller til Spongebob Squarepants.
Det står den sandsynligvis også på i de kommende dage, hvor vi fortsat skal pynte klasselokalerne. Lærerne er flinke, de kan heldigvis engelsk nok til at vi kan kommunikere lidt. Nancy har stort set ikke lavet noget, hendes lærer kunne ikke et hak engelsk – så hun opgav vist at sætte Nancy i gang med noget. Hun er for resten også endt i kindergarden, men har fået mellemniveauet her.

Slut herfra, Spongebob og Stina

5 kommentarer:

Ida sagde ...

I kan roligt spille i lang tid, måske giver han op og ser at I ikke tager bordet med op i kufferten.
Skal du til at skifte ble Stine, hvor gamle er børnene. Kan de spise selv. Du må sige til hvis de skal have noget inspiration til børnesange. Trælst for Nancy at hendes lærer ikke kan så meget engelsk, men pyt Nancy du giver den bare en gang charme så går det nok.
Har på nettet tjekkket hvad Spongebob er for noget..det bliver nok flot. Husk at tage billeder. Jeg skal snart på arbejde og skal hilse fra Jp:) kærlig hilsen Ida

Stine sagde ...

hej Ida.
børnene jeg skal undervise er vist nok 3 år - de skal kun undervises 4*15 minutter. så reelt set er det kun 2 timer om ugen (jeg er tilknyttet 2 klasser). Derudover er der indlagt et par timer i nursery - en vuggestue/børnehave-noget... så der skal nu nok skiftet en enkelt ble eller to..men vi har ikke mødt børnene endnu, de starter først den 1. sep....
hilsen stine

Ida sagde ...

En hilsen fra din mor og far, vi skal snart i byen og høre musik. Søren er i Ålborg. Vi har lige væet en tur ude ved Mårup kirke i det gode vejr...sommeren er vendt tilbage.

Skal I en tur til Beijing i weekenden eller er det stadig for dangerous.

Kærlig hilsen Ida og JP

Stine sagde ...

hej... lige pt. ser det ikke sådan ud, da der er teachers day på lørdag, som vi skal deltage i...
vi ved faktisk ikke helt hvad det går ud på, men vi skla synge en gammel OL-sang...
måskee Beijing på søndag, men jeg tvivler nu på at det bliver i denne weekend.... nok først senere...
stine

Ida sagde ...

"Teachers Day" er nok det vi i DK kalder pædagogisk dag. Her bliver der nok en masse forskellige inlæg om det kommende skoleår a la '...i år vil vi gøre det hele meget bedre end sidste år ...". Og så får I nok også en masse at spise. Hvis jeg var jer, ville jeg nok forberede mig på, at I kan rissikere, at I skal lave en præsentation af jer selv på kinesisk eller engelsk. Hvis I skal sige jeg hedder, skal I sige "Wo mingze jiao XXXXX" (stavemåden er muligvis forkert. - Der er ellers ikke de store nyheder. Troels var glad for din hilsen. Jeg har været på to dages hyttetur. Det var faktisk en OK hyttetur vi havde i år. Vi snakkes, mailes ved ...
KH Jens-Peter