søndag den 9. november 2008

a day in beginnerclass

Så er det vist til, at jeg får taget mig sammen til at skrive hvad det egentlig er jeg faktisk går og laver til daglig, (vi runder snart de 3 mdr. så det er vist på tide).
Den altid faste rutine er at når jeg træder ind i klasserne er der 25 børn der råber og skriger ”goodmorning teacher”, og jeg er sikker på at mindst 10 af dem kommer væltende hen til mig for at sige godmorgen. Og når jeg så forlader klasserne, lyder ”goodbye” ”bye bye” og varianten ”say-goodbye”

Jeg er som sagt tilknyttet 3 klasser. 2 klasser i alderen 3-4 år (beginner-class), og i baby-class hvor børnene kun er 2. jeg underviser ca. et kvarter af gangen, resten af tiden er jeg der bare – nogle gange hjælper jeg også de kinesiske lærer med at undervise (i engelsk, ikke kinesisk), men ellers består min opgave i at hjælpe til når der sker noget.

Hver morgen, efter morgenmaden, skal børnene ”udsættes” for den daglige morgengymmastik. Og da det efterhånden er blevet koldt her på stedet, bliver børnene pakket godt og grundigt ind. Mine babyclass-elever får f.eks. en kæmpe vest på og en lyserød hue med grisetryne og ører (15 små grise på tur). Det er ikke altid lige nemt for dem at kæmpe sig ned på alle 4, med den alt for store vest. Men de danser (marcherer) vældig fornøjede – det er næsten som at lege (og leg er der ikke alt for meget af her på stedet, så man må tage hvad man kan få). på billedet: morgengymnastik i beginner-class 5, på en af de varme dage

Endnu et fast punkt på planen er turen på toilettet efterfulgt af en kæmpe kop vand, en gang hver halve til hele time. Først bliver de jaget ud på toilettet hvor der står 25 toiletter på ræd og række (vestlige toiletter! kom ikke her og sig at det ikke er en vestlig orienteret skole). Nancy har mange problemer med denne tissekultur, det vist ikke lige noget der skal overføres til Danmark foreløbig. Men så går vi tilbage til vores gang hvor børnene drikker vand, det ender altid med at der (mindst) et af børnene der støder ind i et andet: og vupti: et barn der græder pga. vand på trøjen – katastrofe! Så skifter vi trøje(r) og bukser - men så kan vi ellers komme i gang med dagens program. på billedet: en af mine baby-class elever der drikker vand.

Og dagens program er… engelsk!!! Børnene får helt absurd meget engelskundervisning, når man tager i betragtning at de kun er 3 år – mange af mine stor børn kan ikke engang tage tøj på selv, men alligevel skal de mestre et fremmedsprog (mine baby-class elever kan ikke engang gå på toilettet selv, men skal alligevel lære engelsk). Jeg underviser i ca. et kvarter af gangen, og de kinesiske lærere underviser også i hvert fald en 3-4 gange i engelsk dagligt. Men jeg må da indrømme, at de kan rumme meget mere engelsk end jeg lige gik og troede de kunne. Jeg bliver imponeret hver eneste gang min baby-class-elev kan svare når jeg spørger ”how are you?” ”fine, thank you!”, eller når børnene faktisk kan et ord før jeg (eller de kinesiske lærere) har gennemgået det. Jeg hev på et tidspunkt en (knap så køn) tegning af en paraply op, og en af drengene udbryder ”uberella” (jaja, tæt på er godt nok). Alting skal læres gennem leg, og når de ved at der er en leg på vej udbryder de i kor ”teacher teacher let me try!”… og sange (by the way, ’boggie boggie’ er det nyeste hit i beginner class 5 + 6). Jeg får sunget mere på 3 mdr. end jeg har gjort de sidste 10 år.
Men ellers gør jeg meget i at hive fat i børnene når der lige er tid (ofte når vi står og pjatter på toilettet eller når de drikker vand), og spørger: ”what colour is this?”, ”how are you?” og ”what is this?”osv… på billedet: to af mine elever, klar til undervisning.

Men vi nyder at være her, selvom der er mange ting der er anderledes end det ville være i en dansk skole. Bl.a. er tavlen udskiftet med et kæmpe fladskærms-tv, desuden ville man aldrig nogensinde undervise 2-årige i engelsk derhjemme. Men det kan faktisk godt lade sig gøre…

zài jiàn
- stine

Ingen kommentarer: